Tuesday, January 19, 2010

OPENING OF THE LEGAL YEAR 2010





OPENING OF THE LEGAL YEAR 2010

16 JANUARY 2010 (SATURDAY)



VENUE : DEWAN PERDANA
PUTRAJAYA INTERNATIONAL CONVENTION CENTER (PICC)
PUTRAJAYA



8.00 am . KETIBAAN DAN PERBARISAN TETAMU TERMASUK Y.A HAKIM-HAKIM MAHKAMAH TINGGI, RAYUAN DAN PERSEKUTUAN. (GAMBAR DIBAWAH)




(Pemandangan yang sangat menakjubkan setelah hampir 30 tahun tiada upacara seumpama ini, kini jubah menarik menjadi perhatian. Yang Arif -Yang Arif tertib beratur untuk memulakan perarakan masuk ke dewan)




(Wakil Majlis Peguam turut dengan robes uniform dari kanan Chairman Terengganu, Chairman penang Mureli dan Vice President Lim Chee Wee )



(Ucapan ketiga-tiga pihak, Bar Council, Attorney General serta the bench, kesemua komponen penting menentukan sistem keadilan di Malaysia berjalan lancar)



9.15-11.30am




Ucapan oleh Yg. Bhg. Mr Ragunath Kesavan
President Malaysian Bar


Ucapan oleh Yg. Bhg Tan Sri Abdul Gani Patail
Peguam Negara Malaysia


Ucapan oleh YAA Tun Dato' Seri Zaki Bin Tun Azmi
Ketua Hakim Negara Malaysia




Ucaptama oleh YA Bhg. Tun Abdul Hamid Bin Haji Mohamad





(Dewan PICC sungguh cantik, modern dan canggih. Dewan sebeginila patut dibuat dan diadakan mesyuarat agung AGM Terengganu bar tahun ini)



(Jemputan-jemputan begitu teruja mendengar ucapan2 yang dibuat)




(Wakil peguam, dari pahang Hon dan chairmannya Pani, sebelah Chairman Johor Mohan juga belakang Chairman Kedah/perlis Ahmad Taufik semua teruja untuk mendengar CJ berucap mengenai KPI)




(Maaf Gambar kurang memuaskan, waktu CJ Y.A.A Tun Zaki diiringi oleh Tan Sri Alaudin CJ Mahkamah Rayuan lalu di hadapan Chairman ketika ingin keluar Dewan waktu penutup hari tersebut)



(Familiar Faces, Y.A pesuruhjaya kehakiman Dato' Zamani A Rahim dan disebelah
kanannya Y.A Tuan Zainal Azman bin Ab Aziz. Di doakan Confirm secepat mungkin)


11.40am Jamuan ringan setelah penutupan majlis.



(Wakil Terengganu, Chairman menunggu sehingga habis di waktu tengahari menyaksikan
proses pembukaan tahun perundangan yang pertama dalam tempoh hampir 3 dekad, di negara lain seperti Singapore, Hong Kong, Nigeria serta U.K ia biasa di adakan setiap tahun, malah berarak beramai-ramai. Semuga perhubungan yang erat ini antara tiga cabang perundangan akan melahirkan pemahaman perlunya antara satu sama lain, bagai aur dengan tebing tidaklah hanya yang atas memandang ke bawah). Amin

No comments: