Thursday, July 23, 2009

PUSAT BANTUAN GUAMAN MAJLIS PEGUAM (TRG)/ LEGAL AID CENTRE

" Staff LAC Rose & Munirah "




" Bilik Bar "



" Bilik Bar "



" Pejabat LAC "



" Pejabat LAC "





" Pejabat Pusat Bantuan Guaman "




PENGENALAN DAN PENUBUHAN PUSAT BANTUAN GUAMAN (EPISOD 1)

Pusat Bantuan Guaman Majlis Peguam mula diperkenalkan dan ditubuhkan pada tahun 1982 dibentuk di bawah badan induk ‘ Majlis Peguam Malaysia ’.

Segala pengurusan dilakukan oleh ‘ National Legal Aid Committee ’ sama bertempat di Jalan Tun Perak, Kuala Lumpur, menjalankan segala aktiviti dan tanggungjawab tersendiri di bawah penyeliaan badan tersebut yang memperuntukkan kewangan hasil pungutan tahunan yang perlu dibayar oleh setiap Peguam / Malaysian Bar.

Semenjak dari tahun 1982 ianya berkembang maju dan di buka satu demi satu dalam setiap negeri di Semenanjung Malaysia.Antaranya kini di Penang, Kedah, Perlis, Perak, Kuala Lumpur, Selangor, Negeri Sembilan, Johor, Kuantan, Temerloh, Kelantan dan Terengganu. Setiap cawangan diseliakan dibawah ‘Jawatankuasa Peguam Negeri ’ masing-masing dan melantik seorang sebagai ‘Pengerusi Pusat Bantuan Guaman ’.

Sesetengah cawangan diberi izin sebuah ruang di dalam Bangunan Mahkamah dan selainnya menyewa di luar. Cawangan Terengganu telah dirasmikan pembukaannya oleh Yang Arif Datuk Mohd Saari Bin Yusoff DSPN.,DJN.,Hakim Mahkamah Tinggi, Malaya pada 01hb Oktober 1994 bermula di bangunan Mahkamah lama Jalan Sultan Omar, dan pada tahun 1995 telah berpindah ke Kompleks Mahkamah Baru di Jalan Sultan Mohamad Kuala Terengganu.

Penubuhan Majlis Peguam(Bantuan Guaman) seumpama ini ada di negara-negara yang membangun dan pernah kita menjadi tuan rumah “ Seminar Antarabangsa / World Legal Aid Conference” anjuran Majlis Peguam Malaysia dengan kerjasama Universiti Malaya Bahagian Undang-Undang dan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia pada 02-04hb Mei 1995.

Pusat Bantuan Guaman berbeza dengan Biro Bantuan Guaman. BBG adalah satu badan yang ditubuhkan oleh kerajaan. Pentadbirannya diletakkan di bawah bahagian Hal Ehwal Undang-Undang Jabatan Perdana Menteri. Manakala LAC adalah satu badan yang ditubuhkan oleh Majlis Peguam Malaysia di setiap negeri. Rata-rata masyarakat menganggap kedua-dua badan tersebut adalah sama.

Setiap LAC negeri masing-masing mempunyai seorang Pengerusi. Pengerusi Pusat Bantuan Guaman (Trg)adalah En. Anuwar Bin Mohd. Pengerusi LAC sentiasa bertukar dari masa ke semasa. Ianya dilantik mengikut persetujuan ahli-ahli Jawatankuasa Peguam Negeri Terengganu. Pusat Bantuan Guaman Terengganu mempunyai 2 orang staf yang di tugaskan untuk mentadbir dan menguruskan mengurus LAC iaitu Pn. Rosniza Binti Musa dan Pn. Munirah Binti Salleh.

LAC Terengganu beralamat di Tingkat 5, Kompleks Mahkamah Jalan Sultan Mohamad, bersebelahan Bank Negara Malaysia dan Mahkamah Syariah Kuala Terengganu.
Setiap klien bagi kes yang berdaftar dengan Pusat Bantuan Guaman mestilah ditemuduga/'mean test' tersebut mengikut prosedur yang telah ditetapkan.

Sesudah berpuashati dengan mean test tersebut dan klien layak dibantu, barulah pihak LAC akan mengatur / melantik seorang Peguam bagi mengendalikan kes tersebut sehinggalah selesai. (sambungan..)


b.p. PENGERUSI.
PUSAT BANTUAN GUAMAN











2 comments:

THE "DON" said...

Tahniah atas tugas-tugas cemerlang yang pusat bantuan guaman lakukan, teruskan kerja amal ini dan terima kasih atas peguam-peguam yang menyumbangkan masa dan tenaga untuk kerja sukarela ini.

Anonymous said...

aku rasa kan the DON ni staff mahkamah!hehehehhe